آموزشی, مرتبط با محصول

بولت ژورنال چیست؟


بولت ژورنال یک دفتر برنامه ریزی شخصی سازی شده است که هر شخص مطابق سلیقه خودش آن رو درست میکند. از این دفتر برای نظم دادن به زندگی و کارهای روزمره و رسیدن به اهداف شخصی خود استفاده میشود. برای ساختن بولت ژورنال شما به یک دفتر و یک خودکار فقط نیاز دارید. عموم دفترایی که در ساختن بولتژورنال استفاده میشود، دفترهای نقطه ای هستند که این دفتر ها رو می توانید از فروشگاه ما خریداری کنید.

دفترهای نقطه ای فروشگاه شیکالو

کلمه بولت ژورنال به چه معناست؟
کلمه بولت ژورنال (bullet journal) از دو واژه بولت به معنی علامت و واژه ژورنال به معنی نوشته یا دفتر ساخته
شده است.

ساخت بولت ژورنال:
ازونجایی که عمرمون داره مثل برق و باد میگذره و روز ها پشت سر هم میگذرند، پس بهتره ما هم مثل نظم طبیعت یه نظمی توی زندگیمان بدهیم و روزها و ساعت های عمرمان رو به بطالت نگذرانیم. پس اول هدفتان را از زندگی مشخص کنید و برید سراغ برنامه ریزی شخصی برای خودتان. بعد از اینکه لوازم تحریر مورد نیازتان را آماده کردید نوبت میرسد به ساخت دفتر.

فهرست: فهرست صفحات موجود در دفتر

اهداف سالیانه:


سال نگار: در ابتدای دفتر سالانه، اول یک سال نگار رو طراحی می کنید، یعنی برای هر دوازده ماه یک کادر در نظرگرفته و رویدادها و قرارهای مهم هر ماه و برنامه ریزی سالیانه شما در آن نوشته می شود که این برنامه ریزی خیلی کلی است.


ماه نگار: بعد از سال نگار نوبت به ماه نگار می رسد که برنامه ریزی جزئی تر شده و محدود به یک ماه می شود.


روزنگار: بعد از ماه نگار جزئیات دقیق تر کارها و برنامه ریزی روزانه شما در کادر مربوط به هر روز نوشته می شود.


صفحه ردیاب عادت: بعد از نوشتن برنامه ریزی روزانه نوبت به صفحه ردیاب عادت (Habit tracker) می شود. در کل به گفته دکتر ماکسول مالتز برای ایجاد یک عادت جدید لازم هست که یک کار را به صورت مستمر در21 روز تکرار کنیم.این صفحه از بولت ژورنال مخصوص ایجاد عادت مثبت و یا ترک عادت منفی است.
در این بخش عادت هایی که می خواهید در زندگیتان وارد و یا از زندگیتان خارج کنید را نوشته و در زیر آن به اندازه تعداد روزهای آن ماه کادرهایی را در نظر می گیرید و در پایان هر روز پس از انجام آن کار ، کادر مخصوص به آن را پر می کنید. در پایان هر ماه اگر آن کار برای شما تبدیل به عادت شده بود که هیچ، اگرنه باید در صفحه ی ردیاب عادت ماه بعدی هم این کار را لحاظ کنید.

صفحه ردیاب حالت: این صفحه (Mood tracker) در هر ماه اختصاصی برای آن ماه ساخته می شود. به این صورت که شما برای هر روز یک کادر می کشید. برای هر حالت مثل ناراحتی، خوشحالی، عصبانیت و … یک علامت یا رنگ در نظر می گیرید و پس از پایان هر روز با همان علامت یا رنگ در کادر مربوط به همان روز علامت می زنید. پس از پایان هر ماه می توانید حالات خود را در هر ماه بررسی کنید و سعی در بهبود حال خود داشته باشید.


آینده نگار: در پایان هر ماه شما یک صفحه مبنی بر آینده نگار توی دفتر می گذارید و مشخص می کنید برای ماه آینده چه برنامه ای دارید.

صفحاتی مانند ردیاب خواب، لیست مخارج ماهیانه، تولدهای هر ماه، ردیاب آشامیدن آب و …. صفحاتی هستند که می شود به بولت ژورنال اضافه کرد. در کل اجباری برای این که شما چه صفحاتی در دفتر خود داشته باشید،نیست. بسته به علاقه خود می توانید صفحات دفترتان را عوض کنید.

صفحات اصلی بولت ژورنال عبارت اند از:

  • فهرست
  • روزنگار
  • ماه نگار
  • آینده نگار

ارزیابی پایان هر ماه:

اوایلی که کار با بولت ژورنال را شروع می کنید، ممکنه به کارهایتان نرسید یا نتونید انجام بدید و دفتر را پر کنید. اصلا نترسید و ناراحت نشوید. طی دو یا سه ماه دستتون میاد و پیشرفت و تغییر رو به عینه در زدگی خودتان می بینید.

در کل اگر میخواهید به زندگیتان نظم دهید و پیشرفت خودتون رو ببینید بولت ژورنال درست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید